Tuesday, February 17, 2009

aKu iBaRaT LiLiN


Aku ibarat Lilin….
t’lah lama terendam dalam dosa yang berlimpah,
t’lah lama terikat oleh tambang kemunkaran,
dan, t’lah lama terlarut kedalam lembah kedustaan,
kini mencoba kembali,

Engkau selalu memberikan petunjuk untukku,
namun tak pernah kuhiraukan,
Engkau senantiasa menunjukkan kekuasaanMu,
namun tak ku perduli,…
Aku tak mengenal siapa Dirimuuuuuu,
bahkan Aku tak tahu apa Dirimu,
dan Aku tak menyadari bahwa Engkau ada.
betapa hinanya Aku…..

adakah Engkau mau menerimaku,
wahai sang pengampun,
adakah Engkau mau melihatku,
wahai sang penguasa,

lilin-lilin kecil ini…
sebagai saksi dari taubatku,
cahayanya menerangiku,

dari gelapnya malam yang penuh dengan tetesan air mata,
keningku menghitam,
terbentur kerasnya sajadah suciMu,

dalam renungan sepi,
doa selalu terucap dihati,
adakah ampunan aku dapati,

adakah cahaya suci aku temui.

Yaaaa Allaaaaaaah….
terimalah taubatan nasuha ku,,,,
terimalah tulusnya permohonan maafku,
libaslah aku dengan cambuk pengampunmu
yaa Allaaaaah.

wahai lilin-lilin kecil,
bakarlah aku dengan apimu,
jika itu dapat menebus kesalahanku,
larutkan aku bersama cairmu,

jika itu dapat mensucikan hatiku,

kini darah hitam t’lah memerah,
jiwa yang panas perlahan mulai menyejuk,
hati yang hampa kini t’lah berudara,
pandangan yang hampa kini t’lah berwarna.



8 comments:

  1. penuh bmakna..insaf aku dbuatnye....

    ReplyDelete
  2. thanks...
    alhamdulillah...
    smoga jd pembakar semangat utk diri...
    walaupun insaf sekejap...
    dh kira ok la tu...
    hehehehe...

    ReplyDelete
  3. insaf ker..itu persoalannyer..tau ada sebab yg lain...hahahah...aku terfikir sebentar...wah aperpon jal ko slaku "abg" n roomate aku..aku doakan moga kau jumpa nagn nur yg sebenar..bukan norhidayah bakar..tapi nur illahi...

    ReplyDelete
  4. ermmmm
    jal hope kali nie ko xhipokrit dgn tuhan jal...
    ko selalu hipokrit lagi2 ar dah nak final exam...dok lah melalak bagai kat tikar sejadah tuh..tapi lepas abes final exam ko dok cur jerk balik...wakkakaka...sentap ju oll

    ReplyDelete
  5. bole caya ke taubat nasuha ko kali ni....!!!!!!!

    ReplyDelete
  6. jal..memain eh?tinge ko kene jentik nnt bru tau..tp klu itu 1 kebenaran akn ku smbut dgn keceriaan dan kesyukuran..yeah go jal!go!
    weh pehal boyam ckp name org?

    ReplyDelete
  7. Wah...patutlah lama tak datang menjenguk eh. Seruan Ilahi sangat. Alhamdulillah. Wawatul Adawiah tumpang gembira sengettt. *Wink*

    ReplyDelete